Futurismul este una dintre miscarile Avangardei -inceput de secol XX.

In futurism apar

  • respingerea formelor traditionale de arta (distrugerea muzeelor si bibliotecilor chiar e o idee „creata”),
  • glorificarea curajului, a revoltei şi chiar a războiului,
  • si, nu in ultimul rand – daca nu trebuia cumva sa incep cu asta-, cultul vitezei.

Miscarea futurista va ajunge sa se infiltreze in artele plastice, in cinematografie, in moda.

Wassily Kandinsky (rus) picteaza prima acuarela abstracta, ocazie cu care isi propune sa nu se mai inspire din nicio realitate inconjuratoare ci chiar sa puna in prim-plan partea intelectuala-rationala respectand si impunand regula geometriei.

Lui i se vor alatura olandezii Piet Mondrian, Theo Van Doesburg.

Futurismul a fost teoretizat si initiat de Filippo Tommaso Marinetti, in 1909, cand scrie si publica Manifestul Futurist- aparut la 20 februarie, in aceeasi data cu varianta in romana, intr-un ziar, numit “Democratia”.

Promotorii futurismului au intampinat atat de aplauze cat si de huiduieli, mai ales ca existau diverse opinii deschise sau opace fata de ideile socante si spectaculoase ale acestora.

 F.T. Marinetti este fan al ideilor lui Nietzsche si de la acesta imprumuta stilul anti-intelectual, modelul supraomului, precum si vointa de putere, tonul vizionar – si Bergson si Sorel se alatura lui si care pluseaza pe cultul violentei (sa nu uitam ca era inainte de Primul Razboi Mondial si tot felul de vizionari incercau cu degetul marea).

Cateva fragmente din Manifestele futurismului (1909-1941):

“In sfarsit, mitologia si idealul mistic au fost depasite! Asistam chiar acum la nasterea Centaurului si indata vom avea primii ingeri zburand! … Va trebui sa zgaltaim portile vietii pentru a-i incerca balamalele si zavoarele!… Sa plecam! Iata, pe pamant, pe cea dintai dintre aurore! Nimic nu egaleaza splendoarei spadei rosii a soarelui, care lupta pentru prima oara in tenebrele noastre milenare!…

Ne-am apropiat de cele trei fiare care scoteau flacari pe nari, ca sa le mangaiem cu dragoste piepturile toride. M-am intins pe masina mea ca un cadavru intr-un sicriu, dar repede am inviat sub volan, lama de ghilotina, care imi apartine stomacul.” (pg. 73). 

Manifestul Futurismului

  1. Noi vrem sa cantam dragostea pentru pericol, obisnuinta energiei si temeritatii. 
  2. curajul, indrazneala, revolta vor fi elemente esentiale ale poeziei noastre. 
  3. Literatura a preamarit pana azi imobilitatea ganditoare, extazul si somnul. Noi vrem sa exaltam miscarea agresiva, insomnia febrila, pasul alergator, saltul mortal, palma si pumnul. 
  4. noi afirmam ca grandoarea lumii s-a imbogatit cu o frumusete noua: frumusetea vitezei. O masina de curse cu capota ei imbodobita cu tevi groase, ca niste serpi cu respiratia exploziva… o masina urland, care pare ca goneste pe mitralii este mai frumoasa decat Victoria de la Samotracia.
  5. Noi vrem sa proslavim omul care tine volanul, a carui lance ideala traverseaza Pamantul, lansata si ea in cursa pe circuitul orbitei lui. 
  6. Trebuie ca poetul sa se dedice cu ardoare,fast si generozitate pentru a se spori fervoarea entuziasta a elementelor primordiale. 
  7. nu mai exista frumusete decat in lupta. o opera care nu are spirit agresiv nu poate fi o capodopera. Poezia trebuie conceputa ca un asalt violent impotriva fortelor necunoscute, pentru a le constrange sa se prosterneze in fata omului. 
  8. Noi ne aflam pe promontoriul extrem al secolelor! … De ce ar trebui sa privim in urma, daca vrem sa fortam misterioasele porti ale Imposibilului? timpul si Spatiul au murit ieri. Moi traim deja in absolut, pentru ca am si creat eterna viteza omniprezenta. 
  9. Noi vrem sa distrugem muzeele, bibliotecile, academiile de orice tip si sa luptam impotriva moralismului, feminismului si impotriva oricarei lasitati oportuniste sau utilitariste. 
  10. Noi vrem sa glorificam razboiul – unica igiena a lumii- , militarismul, patriotismul, gestul distrugator al anarhistilor, ideile frumoase pentru care se moare si dispretul femeii. (…) – pg. 75. 

In anul 1916 (11 septembrie) apare Cinematografia futurista, Manifest publicat in numarul 9 al ziarului L’Italia Futurista, in colaborare cu Bruno Corra, E. Settimelli, Arnaldo Ginna, G. Balla, Remo Chiti, UNDE se teoretizeaza ca:

Cinematograful futurist pe care noi il pregatim, deformare sarbatoareasca a universului, sinteza alogica si fugitiva a vietii mondiale, va deveni cea mai buna scoala pentru tineri: scoala de bucurie, de viteza, de forta, de temeritate si de eroism. Cinematograful futurist va ascuti, va dezvolta sensibilitatea, va accelera imaginatia creatoare, va da inteligentei un sens miraculos al simultaneitatii si al omniprezentei. Cinematograful futurist va colabora astfel la reinnoirea generala, inlocuind revista, drama si ucigand cartea – intotdeauna plictisitoare si apasatoare. – pg.160.

Va invit sa cititi manifestul – se gaseste la Editura ART, nu e scump (mai mult costa un pachet de tigari decat Manifestul Futurist) si … de ce nu, sa bagati la caputz ceva util. Pentru interior. :)

 

personal

personal